23 Ekim 2010 Cumartesi

Bolu Beyi ve Köroğlu

Sitenin ismini bolubeyi yaptım ama Bolu beyinin hikayesinden bahsetmedim hiç. Bugüne nasipmiş, buraya bu yazıyı yazmadan önce biraz araştırma yapayım dedim ve hiç duymadığım yeni bilgiler öğrendim bu konu hakkında. Öncelikle Köroğlu hikayeleri ülkemizin ve diğer türk cumhuriyetlerinin bir çok yerinde bahsedilmektedir. Tabiki Köroğlu Bolu ile özdeşleşmiş bir efsane olsa da doğu illerinde de bahsedilmektedir. Prof Dr. Faruk SÜMER tarafından, 1580-1585 yılları arasındaki mühimme defterlerinin incelenmesi neticesinde 8 adet belge ile Gerede İlçesi Dörtdivan Beldesine bağlı Sayuk Köyünden olduğu anlaşılmıştır Köroğlu'nun.

İsterseniz kısaca Bolu beyi ve Köroğlu'nun hikayesinden bahsedeyim. Köroğlu'nun asıl adı Ruşen Ali'dir ve babası deli lakaplı Yusuf adında biridir. Deli Yusuf seyislik yapmaktadır ve Bolu beyi bir gün kendisine iyi bir at yetiştirmesini ister. Deli Yusuf da Bolu beyine beyaz bir tay götürür, fakat tay çelimsiz durduğu için Yusuf'un gözlerine mil çekerek kör eder(Daha sonraları Bolubeyinin beğenmediği o tay Köroğlu'nun olmaktadır ve o tayla bir çok zafer kazanmıştır). Köroğlu da bu yüzden intikam almak için Bolu beyine karşı savaşır ve halkı zulümden kurtarır. Bazı rivayetlere göre Köroğlu'na yardım eden o zamanın yiğitleri de vardır. Bunlar Kiziroğlu, Ayıboğan, Hoylu Bey, Demircioğlu, Ayvaz,
İsa Balı, Dağdeviren, Güdümen adlarında yiğitlerdir. Bu yiğitlerin hepsine Bolu beyinin bir zararı dokunmuştur ama sadece Kiziroğlu ile bir husumeti olmamıştır. Bu yüzden Köroğlu kendisine ayrı bir önem vererek şiir yazmıştır:

Bir hışmınan geldi geçti Hay edende haya teper
Kiziroğlu Mustafa Bey, Huy edende huya teper
Bu dağları deldi geçti Köroğlunu çaya teper
Kiziroğlu Mustafa Bey. Kiziroğlu Mustafa Bey.

Bazı rivayetlere göre ise Köroğlu Osmanlı Devleti için de düşman askerlerine karşı savaşmıştır ve büyük yararları olmuştur.Köroğlu'nun sonu tüfeğin icad edilmesiyle gelmiştir. Köroğlu, tüfek icad edildi mertlik bozuldu diyerek doğu illerine göç ettiği söylenmektedir. Büyük bir ihtimalle Köroğlu'nun adının doğu illerinde de anılması bu yüzdendir. Şu anda Köroğlu'nun mezarının yeri de bilinmemektedir. Bolubeyi ve Köroğlu'nun hikayesi de böyle saygıdeğer okurlarım. Gördüğünüz üzere bolubeyi zalim bir insandır ve halkına çok büyük kötülükler yapmıştır ama gelin görün ki ben bu isme sempati duydum :D Yine bu hikaye hakkında kısa bir video buldum internette. Bu videoyu da sizlerle paylaşarak makalemi sona erdiriyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder